facebook_30x30

Vaccination af hund, kat, kanin, ilder

Vi baserer vores anbefalinger på producenternes retningslinjer, idet de får vaccinerne godkendt af Sundhedsstyrelsen.

Hunde

Hvalpe skal vaccineres 2 gange, og derefter igen med "hele pakken" ved ca 8 mdr alder. Så kan der gå et år herefter, og de næste år er det kun mod inflenza og leptospirose​.

Vaccinerne er godkendt til 1 eller til 3 år. Vi bruger vacciner, der beskytter mod hundesyge, leverbetændelse, parvovirus, kennelhoste og leptospirose. Kennelhostevaccinen beskytter ikke så effektivt, og jo sjældnere, man vaccinerer, jo større er risikoen for at få sygdommen. Kennelhoste er dog sjældent særlig farlig. Den kan være stærkt generende både for hund og ejer, og ofte behandlingskrævende. Vi anbefaler den altid årligt til hunde med korte næser og besværede luftveje, da de vil blive hårdt ramt af at få en luftvejsinfektion. Hos andre er det mere en temperamentssag.

Den ene kennelhostevaccine, der findes, skal ikke stikkes ind under huden, men dryppes i næsen. Den beskytter både mod kennelhoste og Bordetella, en anden luftvejsinfektion. Den kan et par dage give en let irritation i næsen på hunden. Mange hundeejere ønsker fortsat en årlig vaccination mod kennelhoste, og det skader ikke hunden, med mindre den har et immunforsvarsproblem.

Kontakt klinikken hvis du ønsker information herom.

Leptospirose er blevet mere almindeligt efter, der har været oversvømmelser, da leptospirer kommer ud i omgivelserne via rotters urin. Hunde kan blive meget syge af det, og det kan smitte til mennesker.

Vi anbefaler et årligt sundhedseftersyn, og så kan vi her fra år til år diskutere, hvilke vaccinationer, der er relevante for netop din hund.​​

Katte

For kattes vedkommende vaccinerer vi rutinemæssigt mod kattesyge og katteinfluenza.

​Kun i særlige situationer vaccinerer vi mod chlamydia eller leukæmi.

Katte, som har adgang til udendørslivet, bør vaccineres årligt, af hensyn til risiko for at blive smittet med katteinfluenza. Indekatte skal man huske at lade vaccinere i tide, hvis de skal i pension, med i sommerhus eller på anden måde ud. Hvis katten aldrig kommer udenfor en dør, er risikoen for at blive smittet mindre, og mange vælger at nøjes med at vaccinere med længere intervaller, 2 eller 3 år. Vi har dog i nogle få tilfælde set katteinfluenza hos indekatte, hvilket viser, at man kan godt være uheldig at slæbe smitte med sig hjem. Virus kan godt overleve en vis tid på fodtøj, hænder eller tøj.

Katteinfluenza rammer mest killinger, og symptomerne er varierende. Der kan ses feber, og mange savler og vil ikke spise eller drikke ret meget, fordi de har generende sår på tungen. Hos nogle ses i stedet ømhed på forbenene, ved de led, der svarer til håndleddet, og samtidig feber. Desuden er der en del, der får diarre, når de har katteinfluenza.

Killinger kan vaccineres tidligt. Det normale program er, med den vaccine vi bruger, 2 vaccinationer med en måneds mellemrum, og første gang ved 8 ugers alderen.

Man kan dække killingen med større sikkerhed ved at give den 3 vaccinationer i alt, dvs ved 8, 12 og 16 ugers alderen. Der vaccineres igen et år efter sidste killingevaccine, og fremover er det efter behov og aftale. Et årligt eftersyn er i øvrigt altid tilrådeligt.

Kaniner

Der findes to meget alvorlige sygdomme, som kan ramme kaniner.

Den ene er Myxomatose (kaninpest), og den anden er VHD/RHD (kaningulsot, eller Viral Rabbit Haemmorrhage disease.

Kaniner, der bor inde, og aldrig komme nogen steder uden for hjemmet, har meget lille risiko for at blive smittet, mens kaniner, som har adgang til haver og løbegårde, eller kommer på udstilling eller andre aktiviteter, er mere udsat. Smitten overføres dels ved direkte kontakt med andre kaniner, men også via stikkende insekter, eller fra mennesker, som har været i kontakt med andre kaniner.

Du kan evt læse mere her: Fødevarestyrelsens hjemmeside.

Sygdommene rammer både vilde og tamme kaniner.

Den gode nyhed er, at det er muligt at vaccinere mod sygdommene. Fødevarestyrelsen registrerer, om der er udbrud af sygdommene. Smittetrykket varierer.

Kaniner kan vaccineres fra 5 ugers alderen, og det anbefales at vaccinere årligt.

Prisen for sundhedseftersyn + vaccine er 846 kr

I øvrigt kan du beskytte din kanin ved at undgå sammenblanding af kaniner, især om efteråret, hvor smitten er højest. Du bør vaske hænder grundigt, hvis du har haft kontakt med andre kaniner. Undgå at bruge børster eller seler, der har tilhørt andre kaniner.

Ildere

Ilderen kan smittes med hvalpesyge, også kaldet hundesyge. Det er den samme infektion som hunde og sæler kan få. Hvis man som hvalp får hvalpesyge, er overlevelseschancerne ikke store. Derfor skal ilderhvalpen vaccines imod hvalpesyge.
Den skal vaccineres når den er 8-12 uger gammel og igen 4 uger senere, hvis 1. vaccination sker inden ilderen fyldte 10 uger.

Derefter anbefales det at vaccinere den en gang årligt, for at opretholde antistoffer imod hvalpesyge. Derudover kan vi mennesker også smitte ilderen med human influenza. Oftest bliver den ikke alvorligt syg.​

Generel information​

• Rabiesvaccination foretages kun på dyr, der skal med til udlandet.
  • En rabiesvaccination gælder 3 år ad gangen.
  • Et pas udfærdiges på klinikken.

Reglerne for rejse med kæledyr kan ses på Fødevarestyrelsens hjemmeside, ​eller kontakt klinkken.

Dinosaurerne kom aldrig til dyrlæge, og se lige, hvordan det gik dem!!!

Ring hvis det haster!​

​Ring ved tidsbestilling