Vaccination af hund, kat, ilder, kanin

Vi baserer vores anbefalinger på producenternes retningslinjer, idet de får vaccinerne godkendt af Sundhedsstyrelsen.

Hunde

For hundes vedkommende er vaccinerne godkendt til 1 eller til 3 år.
Vi bruger vacciner, der beskytter mod hundesyge, leverbetændelse, parvovirus, kennelhoste og leptospirose. Kennelhostevaccinen beskytter ikke så effektivt, og jo sjældnere, man vaccinerer, jo større er risikoen for at få sygdommen. Kennelhoste er dog sjældent særlig farlig. Den kan være stærkt generende både for hund og ejer, og ofte behandlingskrævende. Vi anbefaler den altid til hunde med korte næser og besværede luftveje, da de vil blive hårdt ramt af at få en luftvejsinfektion. Hos andre er det mere en temperamentssag.

Den nye kennelhostevaccine, som ikke skal stikkes ind under huden, men dryppes i næsen, er baseret på de seneste virusstammer. Den kan et par dage give en let irritation i næsen på hunden, men giver til gengæld en god beskyttelse.
Mange hundeejere ønsker fortsat en årlig vaccination mod kennelhoste, og det skader ikke hunden, med mindre, den har et immunforsvarsproblem.

Vi kan også tilbyde vaccine mod den flåtbårne sygdom Borreliose, og desuden er der kommet en fornyet og bedre vaccine mod Leptospirose. Kontakt klinikken hvis du ønsker information herom.

Leptospirose er blevet mere almindeligt efter, der har været oversvømmelser, da leptospirer kommer ud i omgivelserne via rotters urin. Hunde kan blive meget syge af det, og det kan smitte til mennesker.

Vi anbefaler et årligt sundhedseftersyn, og så kan vi her fra år til år diskutere, hvilke vaccinationer, der er relevante for netop din hund.

Kaniner

I perioder råder myndigheder til, at kaniner vaccineres mod kaninpest, myxomatose. I oktober 2016 er der et udbrud på Fanø, og en stor del af de vildlevende kaniner ventes at dø af det. Den sidste epidemi var ellers i 2007. Da blev det frarådet at flytte kaniner rundt til f.eks. udstillinger, kaninhop m.v.

Private tamkaniner er ikke i særlig stor risiko for at blive smittet, og der har de seneste år ikke været grund til særlig ængstelse.

En vaccination beskytter effektivt i ca ½ år ad gangen.

Ildere

Ilderen kan smittes med hvalpesyge, også kaldet hundesyge. Det er den sammen infektion som hunde og sæler kan få. Hvis man som hvalp får hvalpesyge, er overlevelseschancerne ikke store. Derfor skal ilderhvalpen vaccines imod hvalpesyge.
Den skal vaccineres når den er 8-12 uger gammel og igen 4 uger senere, hvis 1. vaccination sker inden ilderen fyldte 10 uger.
Derefter anbefales det at vaccinere den en gang årligt, for at opretholde antistoffer imod hvalpesyge. Derudover kan vi mennesker også smitte ilderen med human influenza. Oftest bliver den ikke alvorligt syg.

Katte

For kattes vedkommende vaccinerer vi rutinemæssigt mod kattesyge og katteinfluenza.

​Kun i særlige situationer vaccinerer vi mod chlamydia eller leukæmi. Katte, som har adgang til udendørslivet, bør vaccineres årligt, af hensyn til risiko for at blive smittet med katteinfluenza. Indekatte skal man huske at lade vaccinere i tide, hvis de skal i pension, med i sommerhus eller på anden måde ud. Hvis katten aldrig kommer udenfor en dør, er risikoen for at blive smittet mindre, og mange vælger at nøjes med at vaccinere med længere intervaller, 2 eller 3 år. Vi har dog i nogle få tilfælde set katteinfluenza hos indekatte, hvilket viser, at man kan godt være uheldig at slæbe smitte med sig hjem. Virus kan godt overleve en vis tid på fodtøj, hænder eller tøj.

Katteinfluenza rammer mest killinger, og symptomerne er varierende. Der kan ses feber, og mange savler og vil ikke spise eller drikke ret meget, fordi de har grimme sår på tungen. Hos nogle ses i stedet ømhed på forbenene, ved de led, der svarer til håndleddet, og samtidig feber. Desuden er der en del, der får diarre, når de har katteinfluenza.

Killinger kan vaccineres tidligt. Det normale program er, med den vaccine vi bruger, 2 vaccinationer med en måneds mellemrum, og første gang ved 8 ugers alderen. Man kan dække killingen med større sikkerhed ved at give den 3 vaccinationer i alt, dvs ved 8, 12 og 16 ugers alderen. Der vaccineres igen et år efter sidste killingevaccine, og fremover er det efter behov og aftale.

Et årligt eftersyn er i øvrigt altid tilrådeligt.

Rabiesvaccination foretages på dyr, der skal med til udlandet.

En rabiesvaccination gælder 3 år ad gangen. Et pas udfærdiges på klinikken.

Reglerne for rejse med kæledyr kan ses på:​

https://www.foedevarestyrelsen.dk/Leksikon/Sider/Rejse-med-k%C3%A6ledyr.aspx, eller kontakt klinkken.

Dinosaurerne kom aldrig til dyrlæge, og se lige, hvordan det gik dem!!!