​Kennelhoste

Så er der rigtigt gang i kennelhosten her i Oktober 2016. Det fortsætter formentligt nogle uger endnu.

Hvad er symptomerne?

Symptomerne er som navnet antyder, hoste. Det er en tør hoste, som ofte beskrives som søløve-gøen. For mange ender det med opkast af slim.

Er symptomerne alvorlige, kan din hund have feber, være sløj og uden appetit, og i værste fald kan bakterierne få fat i de virusramte slimhinder, og der kan opstå lungebetændelse.

Hvordan behandles kennelhoste?

Hvis din hund ikke er så sløj, men bare hoster meget, kan du købe Noskapin i håndkøb på apoteket. En hund på 10 kg må få ½ tablet 2 x dagligt.

Er den syg af det, må du søge dyrlæge. Måske er det nødvendigt med antibiotika, hvis det vurderes, det er ved at blive til lungebetændelse, og måske gives prednisolon for at dæmpe slimhindeirritationen. Det afhænger af hundens tilstand.

Hvordan beskytter man sin hund mod kennelhoste?

Det er meget smitsomt, og luftbårent, så når du går tur, vil du under en epidemi ikke kunne undgå, din hund får kontakt med viruset. Det er en type influenzavirus.

Vaccination beskytter, men ikke 100%. Den p.t. bedste vaccine er den, man drypper i næsen. Den har den bredeste virkning. Nogle hunde tåler den ikke så godt, og må have den anden vaccine, som også er god, men ikke dækker helt så effektivt.

Som hos mennesker, der bliver vaccineret mod influenza, kan der godt opstå sygdom alligevel, men vaccinerede bliver som regel knapt så hårdt angrebet.

Husk, at hoste også kan være tegn på hjerte- eller lungeorm...