Skab

Hvad er symptomerne?

Kløe! Skab giver irritation og kløe. Hundene klør sig ofte så meget, at huden bliver kradset til blods, og pelsen bliver hullet og ser "mølædt" ud. Der er ofte mange skæl. Om natten er der hos mange hunde særlig meget kløe. Måske fordi hunden ligger varmt, og fordi der ikke er andet til at distrahere. Som ejer kan man vågne ved, at hunde klør og kradser sig og dunker poten i gulvet imens. Graden af symptomerne varierer fra hund til hund. Hos nogle hunde udvikles symptomerne langsomt, og det kan være svært at være sikker på, hvad man har med at gøre. Hos andre går der kun få dage fra den er smittet, til man har et klassisk skab udbrud.

Hvordan stilles diagnosen?

Klinisk kan vi se, at kløen har været mere intens end for så mange andre kløende hudproblemer. Der er nogle steder på kroppen, symptomerne viser sig tydeligere end andre steder, f.eks på ører, næse, albuer og has. Men efterhånden breder det sig til resten af kroppen, og i øvrigt er der stor variation fra hund til hund.
Vi tager af og til et hudskrab for at prøve at finde mider eller tegn på mider. Hvis vi ser mider i mikroskopet, er diagnosen sikker. Hvis ikke, kan det sagtens være skab alligevel, for vi er ofte ikke så heldige at skrabe lige, hvor vi får noget diagnostisk materiale med. Skabmiden ses på billederne og videoklippet.

​Man kan også tage en blodprøve, og få konstateret, om hunden har dannet antistoffer mod skab. Det gør mange hunde, når de har haft skab i nogle uger. Men mange hunde danner ingen antistoffer, så også denne prøve er kun diagnostisk ved positivt resultat. Er der ingen antistoffer, kan det være skab alligevel.

Diagnosen baseres ofte på det kliniske billede, altså symptomere sammenholdt med hundens historie.

Hvordan behandles skab?

Behandlingen varierer alt efter symptomernes intensitet. Hos mange hunde er det nok at dryppe med et skabmiddel i nakken, men andre må bades 3 gange i et kemikaliebad før de slipper af med lidelsen. Det er også muligt at behandle nogle hunde med injektioner. Præparatet, der injiceres med tåles dog ikke lige godt af alle racer.
Somme tider må der suppleres med antibiotika og anden medicin.